Vanwege het grote succes van de 5 tips die ik hier deelde voor het vergroten van de kwaliteit van je dag, hierbij 5 nieuwe tips, die je levenskwaliteit vergroten. 

1. Accepteer het hier en nu

Soms voelt onze huidige situatie niet prettig. We willen naar iets fijners toe groeien. Ironisch genoeg is het dan essentieel om de huidige situatie eerst helemaal te accepteren zoals die is. Inclusief gevoelens die daarbij opkomen. ‘Wees een gastheer of -vrouw en verwelkom al je gevoelens,’ zegt de Indase mysticus Osho. Dat is de manier om met gevoelens om te gaan.

Laat het verzet tegen je gevoelens en de status quo los 

Elk verzet tegen je gevoelens of de status quo van je leven versterkt hen. Dit merkte ik zelf bijvoorbeeld toen ik werk deed dat weinig bij me paste. In plaats van het te accepteren voor de time being, verzette ik me er elke dag harder tegen. Ik werd ook elke dag negatiever. Averechts effect!

Relativiteren

Weet dat iedere situatie een tijdelijke is, afhankelijk van je focus. Ik vind dat zelf een heel fijne gedachte. Heb je eenmaal vrede met je situatie en zie je er misschien zelfs de positieve kanten van in? Dan heb je de eerste stap richting het waarmaken van je nieuwe wensen gezet!

2. Focus op waar je naartoe wilt

Zodra je vrede hebt met je status quo en beseft dat alles tijdelijk is, voel je je (redelijk) goed. Alleen vanuit een goed gevoel kun je effectief focussen op waar je naartoe wilt. Dan komen ideeën en inspiratie moeiteloos bij je op – alsof ze je zomaar invallen.  Als je je erg moe voelt, of slecht in je vel zit, heb je geen inspiratie en ideeën. Misschien zijn er juist zorgen en negatieve gedachtes.

Daarom is het zo belangrijk om eerst vrede te leren hebben met hoe het nu is en je niet langer te verzetten. Pas dan kun je verder. Je bent tevreden met het hier en nu en eager over wat er nog komen zal. Je kunt dus heel blij en tevreden zijn met je huidige huis, maar tegelijkertijd ook helemaal enthousiast worden over een ander huis, dat weer andere voordelen heeft. Dit is de brug die je zocht voor het hebben van succes.

Focus bijstellen

Zeg vanuit dat goede gevoel tegen jezelf: ‘Ik focus niet langer op wat er niet is, maar op wat ik wél wil.’ Waar je op focust daar ga je naartoe. Bijvoorbeeld: ‘Mijn geliefde is er nog steeds niet,’ is een negatieve focus – die je status quo verlengt. ‘Ik heb al heel veel leuke dingen in mijn leven, dat waardeer ik enorm. Het zou heerlijk zijn om die met een bijzonder persoon te delen, als de tijd er rijp voor is,‘ – positieve focus.

Een overtuiging is slechts een gedachte die je blijft herhalen

Focussen is gedachten hebben die je gaandeweg gaat geloven. Hoe vaker je iets denkt, hoe meer je er in gaat geloven. Zo ontstaat een nieuwe overtuiging. Een overtuiging is dus slechts een gedachte die je blijft denken. Als de overtuiging sterk genoeg is, wordt ze werkelijkheid. Ze komt in je leven. Een voorbeeld: men deed een test onder twee groepen proftennissers van gelijk niveau. De ene groep moest steeds flink oefenen voor een serie wedstrijden. De andere groep oefende niet; zij visualiseerden alleen voor iedere wedstrijd meerdere malen dat en hoe ze zouden winnen. De laatste groep won aanzienlijk meer wedstrijden dan de eerste groep.

Is een overtuiging eenmaal een realiteit in je leven, dan denk je: ‘Zie je wel?’ Waardoor je extra focust op die realiteit (‘Zo gaat het bij mij nou altijd, ik ben vast voor pech geboren’ etc.), en die langer blijft bestaan. Het is dan tijd je overtuiging te doorbreken. Je bent gedachten gaan geloven waar je  niet blij van wordt.

Gedachten zijn krachten

Gedachten kun je gelukkig veranderen. Maak ze steeds wat positiever, zodat overtuigingen groeien in de richting van wat je wél wilt. Heb je eenmaal een positievere overtuiging, dan ontstaan in je leven positievere dingen. Daarop is het makkelijker positief focussen, wat weer nieuwe mooie dingen aantrekt.

Creeer je eigen leven

Zo zie je dus dat je wel degelijk zelf richting kunt geven aan je leven. Niet iedereen gelooft hier in, wat denk jij? Oefening: Welke negatieve gedachte/overtuiging zou jij positiever willen maken? Kun je de gedachte nu al een klein beetje positiever maken? En morgen wellicht nog iets positiever? Wil je hier meer over leren? Misschien is dit filmpje over de wet van de aantrekkingskracht dan interessant. Een echte expert op dit vlak is Esther Hicks. Veel mensen associeren de WVA met de Secret, welke nogal op financiele rijkdom gericht was, maar er is zoveel meer dan dat. Dat is te vinden in het werk van Esther.

3. Het goede gevoel versterken

We hebben allemaal wel eens een mindere bui. Geeft niks, die horen er evengoed bij als de betere momenten. Geef jezelf  ‘een break’ als het even niet zo lekker en makkelijk gaat. Wees dan extra lief voor jezelf. Leg de lat minder hoog. Doe rustig aan. Ga in bad, doe een dutje, zet fijne muziek aan, kijk naar je favoriete serie. Ook zo verbetert uiteindelijk je bui, waardoor je je focus weer makkelijker terugbrengt naar: ‘Dit is wat ik wil.’ Oefening: Op welke manier wil jij liever voor jezelf zijn? En ga je daar gehoor aan geven?

4. Tel je zegeningen

Waar ben je dankbaar voor in je leven? Wat maakt je blij? Door hier bewust en regelmatig bij stil te staan, krijg je een beter gevoel. Daardoor wordt het weer makkelijker om te focussen op wat je wilt. Praat er over met mensen. Klaag je vaak over wat niet loopt, minder dat dan zoveel mogelijk. Ook naar anderen toe. Oefening: Benoem voor je in slaap valt wat er die dag goed ging: dingen waar je tevreden over bent. Dan slaap je tevreden in en word je ook zo wakker.

5. Ken jezelf

Iedereen heeft valkuilen en blinde vlekken. Soms werken deze belemmerend voor je, en voelt de kwaliteit van je leven daardoor als geringer. Door jezelf beter te leren kennen, groei je en maak je betere keuzes. Je valkuilen zullen je steeds minder gaan belemmeren. Jezelf leren kennen kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door een dagboek bij te houden. Het zal je verbazen hoeveel je over jezelf ontdekt als je begint met schrijven en dit regelmatig doet. Misschien ontdek je overtuigingen die je wilt veranderen.

Je kunt ook boeken lezen over persoonlijke ontwikkeling, zie bijvoorbeeld de boeken op mijn website.Coaching en meditatie helpen ook om jezelf beter te leren kennen. Oefening: Op welke manier zou jij jezelf het liefste beter willen leren kennen? Wat spreekt jou het meeste aan? Welke actie wil je er aan verbinden?

Wil je hierover verder lezen? De volgende blogs zijn dan misschien interessant:
De kracht van het dagboek – 8 redenen om te schrijven
5 Dingen die de kwaliteit van je dag enorm vergroten
Mediteren voor beginners: hoe doe je dat?
Volg mijn online meditatiecursus voor beginners
Goed ademhalen voor meer energie & ontspanning
Waarom gevoelens loslaten een illusie is – en wat je wél kunt doen
https://coachingmetsanne.com/inspirerende-boeken/

Reageren & delen via Social Media en e-mail kan onderaan deze pagina. Ja, ik wil maandelijks de nieuwsbrief ontvangen met aanbiedingen en extra tips.

 – Sanne Wurzer, life coach

Advertenties