Doe jij (net) aan yoga, of wil je ermee beginnen? Met deze tips wordt het een stuk makkelijker! Van yogamatten, tot (gebrek aan) lenigheid en strings die boven je broek uit piepen..

1. Lenigheid

Velen beginnen niet aan yoga omdat ze niet lenig (genoeg) zijn. Maar mensen; het is een fabeltje dat je lenig moet zijn voor yoga! Laat je niet weerhouden door foto’s van indrukwekkende pretzel-achtige houdingen van mensen die al jaren oefenen.

Mijn yogadocente heeft zelfs liever beginners die mínder lenig zijn. Dat gaat namelijk samen met stevige/korte spieren hebben. En omdat je daardoor niet heel ver kúnt buigen of strekken, voorkom je overstrekking. Overstrekking zie je juist vaker bij erg lenige mensen en leidt regelmatig tot blessures. Door yoga te doen, wordt iemand met korte spieren vanzelf soepeler, en lenige mensen met minder spieren worden er sterker van. 

2. De enige tegenstanders zijn je eigen gedachten

Yoga is geen sport waarbij je zo goed mogelijk moet presteren, of waarbij je competitie hebt. Omdat dit bij veel sporten wel zo is, zit dat kijken & vergelijken er bij velen van ons een beetje in gebakken. Bij yoga leer je deze houding en instelling meer en meer los te laten.

Het gaat namelijk niet om de mooiste houding (mijn juf roept vaak lachend, alsof ze onze gedachten leest: ‘It doesn’t have to look pretty!’), de beste balans of meeste kracht: op de mat heb je succes als je je lichaam in acht neemt, en het precies zover laat strekken als dat gaat met jouw lichaam. Niet door structureel over de grens te gaan, zoals met de meeste sporten het geval is. Je lichaam wordt vanzelf soepeler en sterker door je beoefening. Je eigen beperkende gedachten en overtuigingen over hoe ver je moet gaan, of hoeveel verder de buurvrouw wel niet strekt, zijn dus je grootste tegenstanders op de mat. 

Neem het allemaal niet te serieus. Iedereen valt weleens om in een houding, of staat in een balansoefening te dansen als een jonge boom in de storm. Zie daar de lol van in! Na 10 jaar yoga heb ik zulke dingen nog regelmátig. Helemaal niet erg, zelfs leuk als je het speels benadert. Dancing yoga! Loving yourself en lachen om wat niet (meteen) lukt zijn de sleutels!

3. Excuses

In het licht van de gedachten… we kunnen vaak een hoop excuses bedenken om niet naar yoga te gaan: druk, moe, ik zit niet lekker in mijn vel; you name it. Maar je kunt het ook omdraaien: Er is altijd een reden om naar yoga te gaan. Als het even niet zo lekker met je gaat, voel je je na yoga altijd weer beter en sterker. Als het goed gaat, voel je je nog beter na de les, en kun je het makkelijker aan als je later in een moeilijke periode of situatie belandt. En er zijn nog duizend meer goede redenen om te gaan; misschien binnenkort een blog daarover.

4. Ademhaling

In yoga zijn er tig dingen in de oefeningen (asana’s) waar je op kunt letten, en waar je vast ook door je docent op gewezen wordt. Maar als je zoveel tegelijk probeert, vergeet je al gauw je ademhaling. En aiii, laat dat nou juist het allerbelangrijkste zijn in yoga! Dus hoeveel instructies je ook krijgt; laat altijd je ademhaling goed doorlopen: de rest is bonus.

5. Kies een goede mat

Een goede yogamat geeft ondersteuning, is stroef, gaat lang mee en past verder bij je persoonlijke voorkeur. Kleur, design, comfort, gewicht etc. Er zijn talloze soorten, maar ze zijn lang niet allemaal fijn. De goedkopere varianten (met bollende vierkantjes erin gewalst) zijn door het materiaal (pvc met dun olielaagje erop) erg glad; je gaat er gauw op zweten en glibbert dan weg met je handen en voeten. Je zakt er ook een beetje in weg en deze matten slijten vrij snel.

manduka-eko-lite-yogamat coachingmetsanne.com coach den haag
Manduka Eko Lite mat

Jute en rubber hebben een langere levensduur (sowieso meer dan vijf jaar, weet ik uit ervaring), meer grip en stevigheid. Ze zijn dan ook duurder dan de pvc-matten.

Wil je een yogamat van natuurlijk materiaal? Deze Manduka EKO Light mat is gemaakt van biologisch afbreekbaar rubber. Stevig, stroef, redelijk comfortabel en slijtvast. Hij is in diverse kleuren verkrijgbaar. Deze fitnessmat is ook fijn. 

Als je een wat dikkere mat wilt, kun je deze rubberen mat van Adidas proberen. Niet zo’n mooi design, maar wel 1 cm dik. Je kunt ook twee matten op elkaar leggen voor meer comfort. 

+ Tas voor je mat

yogataslotusgeel coachingmetsanne.com goede coach Den Haag
Yoga Lotus yogamat tas
wildlfower yogatas coachingmetsanne.com goede coach den haag
Wildflower yogamat tas

Een enorme sporttas meezeulen voor je yoga-mat is niet ideaal. Er zijn nu speciale tassen, waar je mat makkelijk in past en die je op je rug kunt dragen. Handig voor als je lopend of met de fiets naar de yogastudio gaat. Mooie tassen van stof van Yogalotus en de nog iets stevigere variant van Wildflower. Beide verkrijgbaar in diverse kleuren.

6. Soepele kleding 

Draag bij yoga altijd kleding die lekker zit en soepel is. De kleding moet kunnen meebewegen met alle houdingen waar je je lijf in brengt. Een legging met t-shirt en sporttop/sportbeha zijn ideaal. Dat hoeft dus helemaal niet duur te zijn. Neem ook sokken mee en een trui voor de laatste houding, waarin je een tijdje stil op je mat ligt – en dus makkelijker afkoelt. 

7. Voorkom een ‘Whale tail’

yogabroek goede coach den haag
Anti-whale tail

Strings die tijdens de yoga boven je broek uit piepen (de zogenaamde ‘whale tail’) voorkom je door een legging of joggingbroek te kiezen die hoger sluit en eventueel met een koord aan te halen is. Is fijner omdat je anders constant aan het hijsen en sjorren bent en ineens in de gaten gaat houden of anderen je string ook in de gaten hebben. 😉

8. Blote voeten

Yoga doe je op blote voeten. Sokken kun je aandoen tijdens de beginmeditatie en de laatste houding (shavasana), maar doe ze uit tijdens de rest van de les. Zo heb je veel meer grip en stevigheid. Je voeten worden/blijven warm van de oefeningen.

9. Zet lang haar vast

De meeste yoga-beoefenaars hebben lang haar. Echt geen idee hoe dat komt 😉 Laat je lange lokken niet los hangen; het zwiept dan bij iedere oefening in je ogen. Zelf maak ik altijd een vlecht, waardoor het elastiekje helemaal onderaan mijn haar zit. Als ik namelijk een gewone paardenstaart of knot maak, moet ik tijdens de laatste yoga-houding mijn haar eerst los doen omdat ik anders op mijn elastiekje lig. Losschietende haarplukken houd je makkelijk in bedwang met speldjes of zo’n handig sporthaarbandje

10. Oefen thuis

Vind je het fijn om thuis zelf verder te oefenen? Download een app op je telefoon of tablet, waarin je instructies krijgt en kunt zien hoe de houdingen eruit zien, zoals deze: yoga-app.

Heel veel yoga-plezier gewenst!

Reageren op dit artikel & delen via Social Media en e-mail kan helemaal onderaan deze pagina. Ja, ik wil maandelijks de nieuwsbrief ontvangen met aanbiedingen en extra tips.

Sanne Wurzer – life coach Den Haag

Advertenties