Heb jij wel eens overwogen om te mediteren? Maar heb je geen idee hoe je dit doet? Lees dan snel verder, dan help ik je op weg.

Wat is het?

Meditatie is het ‘zonder oordelen waarnemen van alle lichamelijke en mentale verschijnselen die zich aandienen in ons bewustzijn’. Dat is een hele mond vol hè, om een leeg hoofd te krijgen.. 😉 Meestal gaan we eindeloos mee in onze gedachtes en gevoelens, en versterken we die daardoor. Door oefening in meditatie leren we de gedachten en gevoelens toe te laten en waar te nemen, maar ook om er níet in mee te gaan en er ‘een heel verhaal van te maken’. 

Voor wie?

11 Jaar geleden was ik in ’s werelds grootste meditatiecentrum (in India). Denkend: ‘Meditatie is vast niks voor mij. Ik heb niet de rust in mijn lijf, mijn gedachten razen aan één stuk door, en lang stil zitten kan ik ook al niet.’ ‘Bovendien,’ oordeelde ik stiekem, ‘is het voor zweverige mensen.’

Gelukkig heb ik het toch geprobeerd én doorgezet! Eerst was het best moeilijk; van precies de genoemde bezwaren had ik last. Maar mijn vooroordeel verdween toen het beter ging, en ik merkte dat ik feitelijk niets nuchterders kon doen dan mediteren. Omdat ik erna helderder en scherper was dan ooit. Het ging steeds een beetje makkelijker en ik raakte bekend met de vele schatten die het met zich meebrengt. Als je dus denkt: ‘Het is vast niets voor mij’, denk dan aan dit verhaal en vraag je af of je het niet een paar keer wilt proberen.. 😉

Waarom moeilijk?

In het Westen is het steeds gewoner geraakt om 24/7 in ‘de bovenkamer’ te spenderen. Zodra we wakker worden komt de mind op gang en gaat vaak door totdat we weer op één oor gaan liggen. Soms eist de mind zelfs op het kussen nog uurtjes van je tijd op. Het lijkt nauwelijks te stoppen! En dan is mediteren knap lastig. Lukte het maar!

Beweeg

Wat hierbij helpt is bewust je energie verdelen tussen mentale en fysieke activiteiten. Aan dat laatste hebben we vaak tekort. Herken je dit? Kom meer in beweging. Dit zal je meditatie veel makkelijker maken; alle energie die voor iets constructiefs (bv beweging) ingezet wordt, valt niet meer te spenderen aan gepieker in de bovenkamer. Yés!

Creativiteit

Een andere factor is hóe we onze mind gebruiken; vaak komt de creatieve kant van ons brein veel minder aan bod dan de analytische. Op welke manier zou jij je creativiteit vaker actief in willen zetten? Schrijven, tekenen, kleuren, knutselen, ontwerpen, koken, tuinieren, of heb jij iets heel anders?

Soorten

Meditaties zijn er in vele soorten en maten. Het kan dus even duren voor je een meditatie hebt gevonden die helemaal bij jou past. Maar de weg er naartoe is deel van het plezier, dus probeer vooral verschillende technieken uit. In dit artikel geef ik een voorbeeld van een eenvoudige Vipassana-meditatie.

Begin klein

In het begin zijn korte meditaties het makkelijkste; van b.v. 5, 10 of 15 minuten. Later kun je dit indien gewenst uitbreiden naar 20 minuten tot een uur. Je kunt ook de frequentie van je meditaties langzaam opvoeren. Maar om het vol te houden: leg in het begin idealiter de lat niet te hoog. Maak er een kortlopend project van, waarbij je een week lang om de dag mediteert. Zodra je meer wilt; ga ervoor!

Voorbereiding

Kies een tijd en plek waar(op) je niet gestoord wordt. Zet je telefoon op stil en stel de telefoontimer in op het aantal minuten dat je wilt mediteren. Heeft je timer een prettige toon? Zodat je straks niet opschrikt uit je meditatie van een of ander hels kabaal? Ga dan op een stoel zitten die comfortabel is, maar waarin je wel goed rechtop kunt zitten. Dit zorgt ervoor dat je adem en energie goed door kunnen stromen. Zorg dat je kleding draagt die gemakkelijk zit en trek je schoenen uit. Zet je voeten stevig en plat op de grond en leg je handen op je benen.

Meditatie

Start de timer en sluit je ogen. Richt je aandacht op je ademhaling. Word je bewust van hoe de adem naar binnen gaat, en weer naar buiten. Dat is in deze meditatie het enige waar je je op richt. Je hoeft de ademhaling niet te veranderen. Maar soms gebeurt dat automatisch – en wordt de ademhaling dieper en rustiger. Laat dat gerust gebeuren; je lijf weet wat het doet.

Gedachten

Je zult vast merken dat er regelmatig gedachten bij je opkomen. Dat geeft niks; dat heeft iedereen. Maar op het moment dat je je realiseert dat je aan het nadenken bent, breng dan rustig je aandacht terug naar je ademhaling. Alsof je een jong hondje terugroept: dus niet boos of veroordelend, maar kalm en met voldoende relativering. Je bent iets nieuws aan het leren, dus dat kost gewoon tijd. En zelfs de meest gevorderde mediteerders krijgen nog gedachten. Belangrijker is hoe je ermee omgaat.

Moment

De makkelijkste én meest effectieve momenten om te mediteren zijn ‘s ochtends vroeg, net als je wakker wordt, en ‘s avonds vlak voor je gaat slapen. Met de ochtendmeditatie zet je de positieve toon voor de rest van de dag, en met de avondmeditatie slaap je beter en sta je meer uitgerust op. En het is in beide gevallen makkelijker, omdat je (nog) in een meer ontspannen staat bent, dan bijvoorbeeld midden op je drukke werkdag. Een derde goede optie is direct na het sporten, bij thuiskomst, te mediteren. Omdat je al zo’n wezenlijk deel van je energie in het sporten hebt gestopt, is er eenvoudigweg minder over om in je bovenkamer te gebruiken. Dat maakt mediteren makkelijker. 

Kracht van herhaling

Hoe vaker je mediteert, hoe makkelijker het wordt, en hoe meer vruchten je ervan plukt. Wat merk je zelf voor positieve effecten van je meditaties? Sta er bewust bij stil en geniet ervan. Wil je tips om te leren de discipline ervoor op te brengen? Lees dan mijn 5 tips. Je kunt via dat artikel ook mijn eenvoudige meditatiekalender opvragen.

Niks voor jou?

Mocht je na proberen van verschillende technieken merken dat je echt niks met meditatie hebt, maar wil je toch graag de voordelen ervan ervaren? Yoga zou dan een alternatief voor je kunnen zijn. Ook wandelen kan een hoop doen, en bewust ademhalen. Zie dit artikel.

Lezen

Een boekje waar ik zelfs na ruim tien jaar mediteren nog plezier aan beleef en tips uit haal, maar wat vooral heel nuttig is voor beginners: ‘Effe zitten; beter functioneren door te mediteren’ van Han Luycks. Alles wat je over meditatie wilt weten staat erin.

Zelf heb ik ook een boek over meditatie en persoonlijke ontwikkeling geschreven. Met een hoop zelfspot en openhartigheid deel ik in ‘Blonde Boeddha – een leeg blond hoofd; eindelijk!’ mijn ervaringen. Het kost 15 euro en is te bestellen via het contactformulier op deze site. Veel plezier met mediteren!

Reageren & delen via Social Media kan helemaal onderaan deze pagina. Ja, ik wil maandelijks de nieuwsbrief ontvangen met aanbiedingen en extra tips.

Advertenties